- Uzņemšana
- Studentiem
- Augstskola
- Fakultātes
- Filiāles
-
Zinātne
- Kontakti
- Uzņemšana
- Studentiem
- Augstskola
- Fakultātes
- Filiāles
- Zinātne
- Kontakti
Jaunumi
Tūrisms ir veids, kā vietējiem parādīt savas vērtības
Tūrisms visiem asociējās ar labi pavadītu laiku, atpūtu un jaunu iespaidu gūšanu, taču bieži neaizdomājamies, ka ir tik daudz iespējas apceļot vietējos reģionus un atklāt unikālas vietas pāris kilometru rādiusā. Vietējo reģionu kultūras, ražojumu un apskates objektu izpēte var tuvāk iepazīstināt ar vietējo iedzīvotāju vērtībām. Arī ārvalstu tūristiem bieži ir vēlme izzināt vietējo kultūru caur dažādiem kultūras pasākumiem, vietējo gastronomiju, kā arī vidi. Biznesa augstskolas Turība Starptautiskā tūrisma fakultātes dekāns Ēriks Lingebērziņš uzsver tūrisma daudzpusību un pieejamību ikvienam. Tāpat tūrisms ir lielisks gan eksporta produkts, gan veids, kā parādīt vietējo identitāti un vērtības arī savas valsts iedzīvotājiem.
Vietējie dārgumi, ko dažkārt neieraugām
Lai kvalitatīvi atpūstos un iegūtu jaunus iespaidus nav jābrauc tālos ceļojumos un jātērē milzīgas naudas summas, jo tepat Latvijā ir ļoti daudz apskates objekti un citas baudāmas lietas, kas daudziem nemaz nav atklātas. Latvijas tūrisma objekti ir ļoti dažādi, un bieži vien ir nepieciešama izpēte vai tūrisma centra palīdzība, lai katrs tūrists atrastu sev tīkamo un spētu izbaudīt savu brīvo laiku pēc iespējas labāk. Pilsētās var biežāk apskatīt vēsturisko arhitektūru, muzejus, teātrus, savukārt reģionos ir iespējams apskatīt dažādas dabas ainavas un vietējo gastronomiju, kas pēdējos gados piedzīvojusi uzplaukumu.
Nevis sniegt pakalpojumu tūrismā, bet gan piedāvāt sajūtas
Lai arī cik globāli kļūstam un pielīdzināmies pasaules tendencēm, jāsaprot, ka tomēr nevar izmainīt tūristu vēlmes, ieradumus, transporta iespējas, pieejamību un izmaksas. Šie ir noteicošie faktori, kas ietekmē tūrista galamērķa izvēli, tādēļ mūsdienu tūrisma sfērā šos piedāvājumus nevajadzētu sniegt kā pakalpojumu, bet gan tos pasniegt kā sajūtas, ko tūrists iegūs, dodoties uz konkrēto vietu vai pasākumu. Piedāvājot sajūtas un tās veiksmīgi pasniedzot, iespējams labāk pārliecināt tūristu, jo tam būs palielināta vēlme iepazīt līdzīgas sajūtas, kas pieredzētas jau iepriekš, kā arī sajust kaut ko pilnīgi jaunu.
Tīklošanās starp pašiem pakalpojumu sniedzējiem
Tūrisma pakalpojumu sniedzējiem un vietējiem mājražotājiem vajadzētu savā starpā tīkloties un komunicēt, īpaši tiem, kuri atrodas reģionos, jo tas pavērtu vairāk iespējas sadarbībām un kopīgi celtu tūrisma ainu konkrētajā reģionā, piedāvājot arvien vairāk iespējas kvalitatīvi un secīgi pavadīt laiku dažādos tūrisma objektos. Tūristam ierodoties reģionā, uz kādu konkrētu vietu, vajadzētu mudināt, lai viņš apmeklē arī citus reģionā esošos tūrisma objektus, lai brauciens ir pēc iespējas vairāk piepildīts ar dažādām sajūtām un jauniem iespaidiem. Nepieciešama koprade starp vietējiem ražotājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādēļ tiek veidotas dažādas biedrības, asociācijas un dažādas jumta organizācijas, kas vienoti palīdz viena otrai, lai sasniegtu kopīgus mērķus un attīstītos arī paši.
Ekoloģiskā ceļošana
Bieži domājot par ceļošanu un tūrismu, iedomājamies par lidmašīnām, automašīnām, kuģiem, kas visi atstāj savu nospiedumu uz vidi, radot izplūdes gāzes un bojājot ekosistēmu. Cik bieži katrs esam aizdomājušies par vietējo ceļošanu, un došanos kaut kur ar kādu cita veida transporta līdzekli, piemēram, doties uz vietējiem apskates objektiem ar riteni, plostojot vai airējot pa upi, vai vienkārši nonākt galamērķi stopējot un tālāk dodoties kājām. Ceļojot ar dažādām alternatīvām, iespējams iegūt citas emocijas un lielāku gandarījumu, nekā maksājot lielas naudas summas par lidojumiem un transportēšanas pakalpojumiem. Bieži dažādos dabas parkos redzam aizliegumus un zīmes jau krietni pirms sākuma, lai mazinātu kaitīgo izmešu piesārņojumu videi un uzlabotu pieredzi arī citiem, aicinot doties uz tiem ar kājām vai riteni.
Radīt pašiem sev, nevis tūristiem
Pēdējo gadu laikā tūrisms ir mainījis pieeju, kurā koncepts ir nevis radīt kaut ko citiem pievilcīgu, bet gan radīt kaut ko, ar ko paši varam lepoties un pēc tam to parādot tūristam. Var teikt, ka ir mainījies fokuss, kurā svarīgākais tiek likts vietējais iedzīvotājs un vietējā sabiedrība, kurai ir jābūt lepnai par to, kas notiek, kas viņiem ir. Vietējie ir tie, kas izlemj, ko rādām citiem un ko no tā piedāvājam. Šī pieeja citiem var šķist gluži aplama, taču tas viss lielā mērā atspoguļo vietējo iedzīvotāju vērtības un tradīcijas, kas tiem šķiet pieņemami un no kā tie labāk atturas.