- Uzņemšana
- Studentiem
- Augstskola
- Fakultātes
- Filiāles
-
Zinātne
- Kontakti
- Uzņemšana
- Studentiem
- Augstskola
- Fakultātes
- Filiāles
- Zinātne
- Kontakti
Jaunumi
Loģistikas nozarē aizvien aktuālāka kļūst autotransporta radītā CO2 izmešu samazināšana
Loģistikas nozare nepārtraukti attīstās. Transporta loģistikas uzņēmumu skaits, neskatoties uz blīvo konkurenci, turpina pieaugt. Ņemot vērā tehnoloģiju attīstību, loģistikas uzņēmumi meklē un ievieš jaunas sistēmas transporta organizēšanai, lai padarītu ikdienas darbu efektīvāku, palielinātu uzņēmuma peļņu un atstātu mazāku ietekmi uz dabu. Pieaugot kravas pārvadātāju skaitam, aizvien aktuālāks kļūst jautājums par autotransporta radīto CO2 izmešu samazināšanu.
Šopavasar Biznesa augstskolas Turība bakalaura studiju programmas “Biznesa loģistikas vadība” absolventa, jaunā loģistikas speciālista Viestura Izkalna diplomdarba ietvaros tika veikts pētījums par to, kā pārvadātās kravas svars ietekmē Co2 izmešu daudzumu, liekot uzsvaru uz loģistikas uzņēmumiem, kuru primārā darbība ir kravu pārvadājumi ar dažādiem transporta līdzekļiem.
Autotransports veido trīs ceturtdaļas no kopējā transporta nozares globālā siltumnīcas efekta gāzu emisiju daudzuma. 40% no tiem ir automašīnas un 34% - kravas auto. Aviācija un jūras transports veido attiecīgi 11% katrs. Dzelzceļa transports rada viszemākās gāzu emisijas, kas ir tikai 4% no kopējā apjoma. Katram no galvenajiem transporta veidiem ir nepieciešama sava ietekmes mazināšanas stratēģija, jo tikai tā ir iespējams efektīvi darboties un uzlabot kopējo stāvokli pasaulē.
Pētījuma dati apstiprina, ka ir iespējams samazināt CO2 izmešus par 10%, samazinot transportējamās kravas svaru par 8-10%. Bet, veicot kravu pārvadājumus, kur pārvadājamas kravas svars samazināts vidēji par 9,12%, ir iespējams samazināt saražoto CO2 izmešu daudzumu par 10,25 kilogramiem uz katru nobraukto kilometru.
Izvērtējot visus pieejamos transporta veidus, tiek secināts, ka katram no tiem ir savas priekšrocības un trūkumi. Svarīgi ir zināt visus šos veidus un to īpatnības, lai spētu atrast savai kravai un situācijai piemērotāko. Jo zinošāks loģistikas speciālists, jo lielāka iespēja, ka viņš spēs atrast efektīvāko, lētāko un labāko risinājumu katrā situācijā.
Balstoties no pētījuma datiem, ir izveidoti priekšlikumi, kurus implementēt dažādiem loģistikas uzņēmumiem. Tos ieviešot, būtu spert solis tuvāk mērķim - Eiropas Savienībai kļūt klimata neitrālai, samazinot siltumnīcefekta gāzu emisijas tuvāko 30 gadu laikā.
Kā viens no ieteikumiem ir uzņēmumu loģistikas speciālistiem veikt transporta veidu atbilstības izvērtējumu, lai pārliecinātos par visefektīvākā transporta veida izvēli, kā arī iespēju robežās pārskatīt un atjaunot savu autoparku, lai radītu mazāk CO2 izmešu un kļūtu videi draudzīgāki.
Tāpat kravu pārvadājumu uzņēmumu loģistikas vadītājiem ieteicams izmantot kravu biržu platformas, lai uzņēmums spētu nelietderīgi nobrauktos kilometrus aizstāt ar noderīgajiem, tā samazinot radīto CO2 izmešu daudzumu. Tāpat ieteicams reizi gadā nosūtīt autovadītājus uz ekonomiskas braukšanas apmācībām, kā arī daļu autoparka pildīt ar biodegvielu, lai samazinātu CO2 izmešu daudzumu un lieku degvielas patēriņu.
Pēc pētījuma autora domām, arī valsts var atbalstīt loģistikas uzņēmumus un palīdzēt tiem samazināt CO2 izmešu daudzumu, piemēram, samazinot akcīzes nodokli biodegvielai vai sniedzot finansiālu atbalstu kravas elektroauto iegādei.
Nākotne loģistikas nozarē tiek prognozēta daudzsološa. Tiek plānots, ka tuvākajos gados notiks vairāki uzlabojumi, kas ietekmēs ikvienu loģistikas nozares dalībnieku – gan pārvadātājus, gan klientus. Jāatceras gan, ka visi plāni un prognozes mēdz mainīties, pielāgojoties situācijai pasaulē, taču būtiski, ka izmaiņas tiek prognozētas un veidotas virzienā uz automatizētāku darbu, kā arī tiek pievērsta uzmanība videi un loģistikas ietekmei uz to.