Jaunumi

21.03.2023

Kvalitātes vadība uzņēmumam sniedz konkurences priekšrocības

Dr. Džensons Gohs (Jenson Goh),
Starptautiskais uzņēmējdarbības un kvalitātes vadības eksperts no Singapūras, Biznesa augstskolas Turība docētājs

Kvalitāte ir vērtība, ko tirgus un tās dalībnieki piedod produktam vai pakalpojumam, tādēļ ir jāuzrauga, lai klientu vēlmes un vajadzības tiktu apmierinātas un lai tās apmierina tieši jūsu uzņēmums. Spēja paredzēt, pielāgoties un izvirzīt jauninājumus, kā arī vajadzības gadījumā limitēt noteiktu produkciju vai pakalpojumu - sniedz konkurences priekšrocības pār citiem tirgus spēlētājiem.

Produktu un pakalpojumu kvalitātes vadība ir jebkuras organizācijas pamatprasme un galvenā kompetence. Tā nav organizācijas daļa. Tā pēc savas būtības nosaka uzņēmuma izdzīvošanu un ilgtspēju, jo pielāgo uzņēmumu klienta vajadzībām un vēlmēm, izprot klientu un māk pielāgoties situācijām, kuras prasa pārmaiņas.

Samazinās ekspluatācijas izdevumi

Bez produkta vai pakalpojuma kvalitātes vadības nevar apmierināt klientu vajadzības un cerības. Ja klienta vajadzības un cerības uz produktu vai pakalpojumu netiek apmierinātas, uzņēmums nevar kļūt ilgtspējīgi rentabls. Produkta un pakalpojuma pārvaldības rezultātā samazināsies arī ekspluatācijas izdevumi, jo ir mazāki defekti un netiek veidots pārpalikums, kas vairs nav aktuāls.

Katram uzņēmumam ir jāiegulda lielas finanses sava produkta vai pakalpojuma kvalitātes pārvaldībā neatkarīgi no tā lieluma. Lai gan, ja uzņēmums ir liels un ar diversu klientu klāstu, tā produkta un pakalpojuma vadība būs ievērojami izaicinošāka un grūtāka, nekā mazam uzņēmumam, kas koncentrējas uz daudz šaurāku tirgu un mazāku klientu loku.

Nodrošina uzņēmumam konkurences priekšrocības

Kvalitātes vadība ir organizācijas centienu kopums. Ideālā gadījumā katram indivīdam organizācijā būtu jāorganizē un jāsaskaņo savas kvalitātes vadības aktivitātes, lai tās atbilstu skaidri definētām klienta vajadzībām un vēlmēm. Diemžēl klientu vajadzības un cerības laika gaitā mainās, un pielāgošanās kvalitātes vadībai, lai tās neatpaliktu, prasa laiku, kas nozīmē, ka kvalitātes vadībai ir jābūt nepārtrauktai un nerimstošai darbībai ikvienam.

Spēja pārvaldīt un pārsniegt kvalitātes prasības, kas saistītas ar klienta vēlmēm, nodrošinās uzņēmumam konkurences priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem. Jo tālākas un aptverošākas ir uzņēmuma spējas pār konkurentiem, jo lielākas ir konkurences priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem. Kvalitātes vadība var notikt arī mazākos posmos un vienībās, proti, pārmaiņas prasa daudz laika un resursu, tādēļ tiek ieviesti dažādi piecgades vai desmitgades plāni, uz kuriem uzņēmumi virzās, taču iespējami arī īstermiņa pielāgojumi un uzlabojumi, lai pielāgotos tirgus dinamikai un klientu vēlmju labākai apmierināšanai.

Kvalitātes vadība ir galvenā pamatbāze, no kuras uzņēmums gūst savas konkurences priekšrocības, nekad nevajadzētu algot ārpakalpojumu sniedzēju, lai šos mērķus sasniegtu. Lieliem uzņēmumiem notiek iekšēji auditi un tiek veidotas stratēģijas, lai veiktu uzlabojumus, toties to, cik biežas būs pārmaiņas un veicamie uzlabojumi, atkarīgs no klientu vajadzībām, tirgus attīstības un dinamikas, kā arī pārmaiņām. Mazākiem uzņēmumiem ir limitētas opcijas, taču klientu loks un piedāvājums ir šaurāks, kas dod priekšrocību pārorientēties un pielāgoties ātrāk un ar mazākām izmaksām.

Tehnoloģijas pielāgosies klientu vajadzībām un veiks korekcijas

Līdz ar daudzu procesu digitalizāciju organizācijā un pieaugošo datu analītikas un mākslīgā intelekta lietojumprogrammu izplatību uzņēmējdarbībā, paredzams, ka nākotnē ievērojami tiks samazinātas defektu novēršanas izmaksas un produktu vai pakalpojumu kvalitātes novērtēšanas izmaksas.

Tehnoloģijas, kas atbalsta pašizlabošanu vai automātisku defektu noteikšanu, jau ir pieejamas šobrīd, un pieļaujams, ka tās pakāpeniski attīstīsies, ievērojami samazinot iepriekš minētās kvalitātes izmaksas. Tas nozīmē - ja klienta vajadzības vai prasības, kas raksturīgas produktam vai pakalpojumam, var skaidri formulēt, tad šo prasību izpildes procesu, izmantojot produktu vai pakalpojumu, iespējams īstenot automātiski, izmantojot šīs tehnoloģijas.
Tomēr, neskatoties uz šādu progresu klientu vajadzības un prasības kļūs arvien grūtāk prognozējamas, jo palielināsies dinamisms konkurences vidē, tā rezultātā būs grūtāk pārvaldīt kvalitāti.

Darba ekosistēmā jāievieš sistemātiskā domāšana

Kvalitātes vadība ir balstīta uz pārliecību, ka klienta vajadzības un prasības var skaidri identificēt un precizēt un tās laika gaitā daudz nemainās. Tas ļauj uzņēmumam pārvērst šīs prasības izmērāmos rādītājos un standartos un pēc tam izmantot tos, lai kontrolētu savu produktu vai pakalpojumu kvalitāti. Kad klientu prasību izmaiņu temps palielinās, tas neizbēgami padarīs kvalitātes pārvaldību grūtāku.
Lai cīnītos ar kvalitātes pārvaldības izaicinājumiem, topošajiem un esošajiem vadītājiem vajadzētu iepazīties ar sistemātisko domāšanu un strukturēt to darba ekosistēmā, kas palīdzēs efektīvi pielāgot uzņēmuma darbību un dinamiku klienta vajadzībām.

Mēs izmantojam sīkdatnes, lai sniegtu Jums vislabāko lietošanas pieredzi mūsu mājas lapā. Nospiežot “Piekrītu” vai turpinot pārlūka sesiju, Jūs apstiprināt, ka piekrītat izmantot sīkdatnes. Jūs varat atcelt savu piekrišanu jebkurā laikā, mainot pārlūka iestatījumus un izdzēšot saglabātās sīkdatnes. Sīkdatņu izmantošanas kārtība.

Piekrītu
Ja Tev ir kādi jautājumi, tad raksti mums
Mēs ar Tevi sazināsimies tuvākajā laikā!
Paldies, Tavs pieteikums nosūtīts veiksmīgi!