Jaunumi
Ilze Berga – ar apņēmību kalnus gāzt
Ilze Berga, absolvējusi Biznesa augstskolas Turība bakalaura programmu “Uzņēmējdarbības vadība” un iegūtās zināšanas likusi lietā, izveidojot uzņēmumus dažādās jomās. Kur rast motivāciju darboties, kā rīkoties stresa situācijā un kā izveidot pašam savu uzņēmumu? Uz šiem un citiem jautājumiem atbild uzņēmēja.
“Sekot savai sirdsbalsij, aicinājumam un realizēt savus sapņus, ambīcijas, neskatoties uz to, ko citi saka, cik tas būs grūti un neiespējami. Būt drosmīgai!” šādu padomu Ilze sev būtu devusi karjeras sākumpunktā.
Ar ko Jūs nodarbojaties pēc studiju beigšanas? Kāda ir Jūsu darba ikdiena?
Jau studiju laikā strādāju reklāmas plānošanas jomā un pēc studijām izveidoju savu mediju aģentūru “Media Stock”, kura pievienojās starptautiskajam tīklam “HAVAS GROUP” un, piesaistot stratēģiskos partnerus, kļuvām par Baltijas pārklājuma mediju aģentūru “Media Planning Group”. Tās dalības akcijas pārdevu 2007.gadā.
Nākamais dzīves posms 14 gadu garumā bija saistīts ar valsts nozīmes kultūras pieminekļa “Rāmavas Depkina muiža” uzturēšanu un attīstīšanu. Šajā posmā attīstīju pasākumu organizēšanu, dekorēšanas un ēdināšanas pakalpojumus, galvenokārt fokusējoties uz kāzām.
Šis gads ir nākamais lielais pārmaiņu un izaicinājumu posms, kad startēju kā pasākumu organizators, dekorētājs ar deko nomu “Ilze Berga Event & deko”.
Mana darba diena ir ļoti dinamiska - darbu un prioritāšu plānošana, sarunas, tikšanās ar sadarbības partneriem, klientiem un komandu, dažādu procesu plānošana un organizēšana. Pasākumu organizēšanā nepieciešams arī radošais skatījums, tehniskie risinājumi un plašs kontaktu loks, lai to realizētu.
Kā nokļuvāt līdz idejai veidot savu uzņēmumu?
Man jau no 20 gadu vecuma bija spēcīga vēlme kļūt par uzņēmēju un mērķtiecīgi uz to gāju. Savu pirmo uzņēmumu izveidoju 24 gadu vecumā. Mani pamudināja vēlme darīt lietas saskaņā ar savu skatījumu, vīziju, sirdsapziņu, kā arī ar savām ētikas normām. Liekas uzņēmējs un bizness iet roku rokā, taču jāsaka, ka es neesmu uzņēmēja, kas atbalsta taktiku, ka visi līdzekļi ir pietiekami labi mērķu sasniegšanā. Uzņēmējdarbībā neizbēgami ir jāpieņem ne tik ļoti populāri vai patīkami lēmumi, kādu apsvērumu dēļ, taču ar tiem nedrīkst manipulēt un tie nedrīkst pārkāpt ētikas normas. Ar to es domāju profesionalitāti, godprātību, atbildību pret saviem partneriem, sabiedrotajiem, padotajiem, ievērojot visu pušu intereses un meklējot objektīvi labāko risinājumu. Tas ne vienmēr iet roku rokā ar biznesu. Tādēļ es teiktu, ka tā ir vairāk katra uzņēmēja sirdsapziņas jautājums, cik godprātīgi tas lieto savas pilnvaras.
Kā nonācāt līdz domai veidot uzņēmumu šajās konkrētajās jomās?
Mediju aģentūru izveidoju, jo biju cieši saistīta ar reklāmas sfēru, un mani tas ļoti aizrāva. Protams, saredzēju arī trūkumus nozarē, ko vēlējos pilnveidot. Tā kā uzņēmējdarbības mērķis nevar būt, manuprāt, vienīgi balstīts uz biznesu, bet tomēr uz savu aicinājumu risināt, pilnveidot kādus procesus, kā rezultātā mēs iegūstam arī uzņēmējdarbības labumu.
Pasākumu organizēšanas joma bija cieši saistīta ar muižu, kuru pārvaldīju. Tas bija primārais finanšu avots, lai varētu uzturēt šo kultūras mantojumu, un lielais mērķis bija to nodot nākamajām paaudzēm.
Kādi ir lielākie pasākumu organizēšanas izaicinājumi?
Noteikti sezonalitātes ietekme. Mūsu platuma grādos ir ļoti izteikta pasākumu sezonalitāte: kāzas, svinības - jūlijs, augusts, korporatīvie pasākumi - decembris, janvāris. Lielākie izaicinājumi ir arī neprognozējamā finanšu plūsma, jo praktiski nav pastāvīgo klientu. Noteikti izaicinājums ir arī budžeta jautājums. Pārdomāta un skaista pasākuma realizācijā ir iesaistītas ļoti daudzas puses un resursi, kurus bieži vien klients nespēj novērtēt un izprast, un tad es kā godprātīgs uzņēmējs bieži vien sniedzu daudz vairāk nekā reāli klients maksā, jo man ir svarīgs rezultāts, klienta sajūsma un pozitīvas viesu atsauksmes, kas arī man dod lielu gandarījumu, iedvesmu un enerģiju, ko dot citiem pāriem.
Par ko Jūs vēlējāties kļūt bērnībā?
Es nāku no ārsta un mākslinieces ģimenes, un bērnībā man tas bija ļoti mulsinošs jautājums, jo mani neinteresēja ne viens, ne otrs. Es biju ļoti gaisīga un nenoteikta. Tāda lielāka skaidrība izveidojās tikai ap 20 gadiem, kad nonācu radio SWH ar spilgtām personībām un saskāros ar šo aizraujošo radošo un uzņēmējdarbības sfēru.
Kā studijas Turībā ir ietekmējušas Jūsu karjeras attīstību?
Es esmu šad un tad par šo tēmu runājusi ar saviem bērniem, un, atceroties sevi savos 20 gados, es teiktu, ka ir labi, ka tev ir ambīcijas, bet vēl svarīgāk, ka tev ir arī ielikts pamats, lai savas ambīcijas realizētu, un es teiktu, ka manā gadījumā tas 100% attaisnojās. Es izveidoju uzņēmumu uzreiz pēc studiju beigšanas.
Kurš ir bijis Jūsu karjeras lielākais pagrieziena punkts? Kādēļ?
Kad pēc gada, kopš dibināju mediju aģentūru jau piesātinātā reklāmas tirgū, piesaistot stratēģiskos partnerus un ņemot dalību starptautiskā grupā, ļoti strauji izvirzījāmies mediju aģentūru tirgū un ieguvām strauju izaugsmi.
Kā vislabāk rīkoties stresa situācijās? Kā pati tās risināt?
Sievietēm stress ir liels izaicinājums, jo sievietes pašas par sevi ir ļoti emocionālas būtnes. Viens, ko varam darīt, ir darīt lietas ar ļoti lielu atbildību un ļoti augstiem standartiem, lai nepieļautu kādas nolaidības kļūdas un neizraisītu lieku stresu. Protams, rodas situācijas, ko tu tieši nevari ietekmēt, un tad galvenais ir saglabāt vēsu prātu un meklēt konstruktīvu risinājumu. Neizbēgami stress uzkrājas organismā, un ir ļoti svarīgi par sevi parūpēties - ievērot dienas ritmu, pietiekami izgulēties, lietot regulāru, veselīgu uzturu, nodarboties ar fiziskām aktivitātēm, kas pašu uzpilda, kā arī nomierina. Noteikti saruna ar kādu uzticamu personu.
Kādām īpašībām jāpiemīt labam uzņēmējam?
Noteikti drosmei, nerimstošai vēlmei augt, pilnveidoties, attīstīties, sasniegt vairāk, dot un mācēt arī saņemt. Mīlēt sevi un cilvēkus, pat ja esam katrs ar savām nepilnībām.
Ko Jūs ieteiktu jaunajiem studēt gribētājiem?
Veidot attiecības ar saviem kursa biedriem, jo tie ir cilvēki ar līdzīgiem mērķiem, skatījumu. Šiem kontaktiem, attiecībām ir ļoti liela ietekme uz jūsu tālāko virzību, attīstību. Nav tik ļoti svarīgas konkrētās formulas vai definīcijas, ko iemācāties, cik ļoti svarīga ir spēja ātri orientēties jebkurā situācijā, kurā dzīve jūs iemet, analītiski domāt un pieņemt stratēģiski pareizus lēmumus. Ieteiktu atrast savu uzņēmējdarbības mentoru, ar kuru pārrunāt savas ieceres un uzklausīt, ieklausīties viņa teiktajā. Lai jums ir nerimstoša vēlme augt, pilnveidoties un sasniegt vairāk!