Jaunumi

24.02.2022

Eksperti par valsts pārvaldes komunikāciju ar uzņēmējiem: "Valstij vajag būt viena klikšķa attālumā"

23. februārī Biznesa augstskolas Turība rīkotajā diskusijā “Uzņēmēju un valsts pārvaldes komunikācija: efektīvākie risinājumi” eksperti atzina, ka uzņēmēju un valsts attiecībām jābūt regulārām un ar atgriezenisko saiti. Lai šis "tango" būtu veiksmīgs, valsts pārvaldei ir jākomunicē efektīvāk, savukārt uzņēmējiem jābūt gataviem iesaistīties un izpildīt savas saistības laicīgi.

Šajā jautājumā vajag pastāvēt nevis divām dažādām pasaulēm, bet gan vienai kopīgai, jo ir kopīgi mērķi, taču līdz tam jāizaug. Diemžēl nepietiks tikai ar stratēģiskas komunikācijas izstrādāšanu, jo visiem kopā jāiet uz vienu mērķi, kas ir optimizācija un efektivitāte, domājot par rezultātu.

Diskusijā-viedokļu ringā par uzņēmēju un valsts pārvaldes komunikāciju piedalījās Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme, Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāre Guna Paidere, kā arī Biznesa augstskolas Turība Uzņēmējdarbības vadības fakultātes dekāne Zane Driņķe un Komunikācijas virziena vadītāja Jana Bunkus, kuras ir arī pētījuma „Valsts un privātā sektora efektīvas divvirzienu komunikācijas īstenošana” autores.

Biznesa augstskolas Turība Uzņēmējdarbības fakultātes dekāne Zane Driņķe uzsvēra, ka abām pusēm būs jāizpilda savs mājasdarbs, lai uzlabotu esošo situāciju, jo valsts pusē ir informācijas pārbagātība un sadrumstalotība, bet uzņēmējiem vajadzētu būt atsaucīgākiem uz valsts aicinājumiem komunicēt - kopumā nav vienotas izpratnes par sadarbības starp nozarēm nepieciešamību: "Ir iestājies komunikācijas nogurums, jo uzņēmējs atsevišķās situācijās nezina, kur viņam šī informācija jāmeklē, jo valsts pārvaldē šo mājaslapu ir ārkārtīgi daudz. Ja uzņēmējs nav asociāciju sastāvā, kā daļa mazo un vidējo uzņēmumu, tad šī problēma ir vēl lielāka. Tā nav laba tendence, ka vienotas mājaslapas vietā tiek izmantots Google meklētājs vai zvans draugam, jo tā ir ātrāk. Spēks ir kopā, un abām pusēm ir nepieciešama ne tikai ātra un divvirzienu, bet arī neformāla komunikācija ar atgriezenisko saiti. Jāatceras, ka informācijas sniegšana vēl nav komunikācija."

Savukārt Turības Komunikācijas virziena vadītāja Jana Bunkus norādīja, ka uzņēmējiem nākas nekavējoties pieņemt lēmumus, kamēr valsts pārvaldes pusē joprojām eksistē birokrātiskais rāmis. Piedzīvotā krīzes situācija uzskatāmi parādīja, ka abpusējai divvirzienu komunikācijai ar atgriezenisko saiti ir izšķiroša nozīme, lai abas puses varētu veiksmīgi sadarboties un iet uz priekšu. “Tas, ko konstatējām gan uzņēmēju, gan valsts pārvaldes darbā - pastāv savstarpēja plaisa, kas pandēmijas apstākļos ir kļuvusi vēl lielāka. Ir nepieciešams domāt ne tikai par vienotu platformu, bet arī “zaļo koridoru” uzņēmējiem, kuriem steidzami nepieciešams risināt kādu problēmu," komentēja Bunkus.

Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāre Guna Paidere atzīmēja, ka nepieciešama stratēģiskās komunikācijas veidošana, kas ir fundamentāla nepieciešamība, par ko agrāk runāja tikai akadēmiskie spēki, bet tagad praksē pierādījies, ka ar pētījumiem nepieciešams apskatīt, kādā situācijā atrodamies pašlaik un kas mums nepieciešams nākotnē. Pakalpojumiem un komunikācijai palīdzētu, ja viss būtu vienuviet. “Protams, iejūtoties uzņēmēja kurpēs, mēs nevaram sagaidīt, ka katru dienu kāds septiņās mājaslapās skatīsies, kas skar viņa ikdienas darbu un vai kaut kas ir mainījies normatīvajos regulējumos," atzina G. Paidere.

Savukārt Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme pauda, ka uzņēmēji tomēr nav naski uz valsts pārvaldes spama lasīšanu. Svarīgi ir panākt, lai uzņēmēji precīzi zinātu, ko un kad ir nepieciešams izdarīt, lai izpildītu savas saistības, kā arī to, kur viņiem meklēt sev nepieciešamo informāciju. “Ja gribam, lai uzņēmēji un iedzīvotāji kopumā saprastu dažādas valsts pārvaldes novitātes un lēmumus, vēstījumiem ir jābūt skaidri saprotamiem, tādiem, kas būtu ātri saprotami faktiski katram nodokļu maksātājam. Pretī tiek sagaidīts, lai nodokļu maksātāji tiešām ieklausītos tajā, kas viņiem tiek stāstīts. Jo apzinīgāks uzņēmējs, jo mazāk viņš tiek traucēts savā ikdienas darbā kā godīgs, nesodīts nodokļu maksātājs,” tā I. Jaunzeme.
Atgādinām, ka februāra sākumā tika publiskots Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras pētījums par komunikāciju starp uzņēmējiem un valsts pārvaldi “Valsts un privātā sektora efektīvas divvirzienu komunikācijas īstenošana”. Šo pētījumu veica Biznesa augstskolas Turība mācībspēki – Zane Driņķe un Jana Bunkus.

Pēc pētījuma rezultātiem tika secināts, ka veidojas aizvien lielāka abu pušu izpratnes un sadarbības plaisa, ko veicina mūsdienu komunikācijas ātrums, informācijas pārpilnība, krīzes situācija, kurā, piemēram, uzņēmējiem nākas nekavējoties pieņemt lēmumus, kamēr valsts pārvaldes pusē joprojām eksistē birokrātiskais rāmis. Abām pusēm – uzņēmējiem un valsts sektoram - nav vienotas izpratnes par sadarbības starp nozarēm nepieciešamību, proti, jo lielāka savstarpējā sinerģija, jo kopumā lielāka efektivitāte atsevišķos jautājumos un valsts attīstībā kopumā.

Mēs izmantojam sīkdatnes, lai sniegtu Jums vislabāko lietošanas pieredzi mūsu mājas lapā. Nospiežot “Piekrītu” vai turpinot pārlūka sesiju, Jūs apstiprināt, ka piekrītat izmantot sīkdatnes. Jūs varat atcelt savu piekrišanu jebkurā laikā, mainot pārlūka iestatījumus un izdzēšot saglabātās sīkdatnes. Sīkdatņu izmantošanas kārtība.

Piekrītu