Jaunumi
Dāvids Kļaviņš: no rotaļlietu tirgotāja bērnībā līdz ilgtspējīgais platformas īpašniekam

Biznesa augstskolas Turība absolvents un Kliksel.lv idejas autors Dāvids Kļaviņš savas uzņēmēja gaitas sāka jau pirmajā klasē, kad pārdeva “HotWheels” rotaļlietas ar paša gatavotu katalogu. Šodien viņš vada platformu, kas ne tikai cīnās ar krāpniecību tiešsaistes pārdošanā, bet arī veicina ilgtspējīgu patēriņu, dodot lietām otro dzīvi.
Studijas Biznesa augstskolā Turība pavēra iespēju ne tikai iegūt akadēmiskās zināšanas, bet arī attīstīt personīgo skatījumu uz uzņēmējdarbību un ilgtspējīgu biznesu, tā atzīst Turības Uzņēmējdarbības vadības fakultātes programmas “Starptautiskā mārketinga un pārdošanas vadība” absolvents Dāvids. Viņš uzsver, ka augstskolā pastāv vide, kurā idejām ir dota telpa attīstīties un ir vaļa domāt, eksperimentēt un lēnām nonākt pie secinājumiem, kas patiesi būs vērtīga biznesa ideja. “Bieži vien ir daudz ideju, bet tieši vide un iedrošinājums palīdz izvērtēt, kurai no tām ir potenciāls. Arī man jau sen bija sava biznesa ideja, taču ilgi šķita, ka vēl nav īstais brīdis. Studiju laikā, piedaloties dažādos projektos un izbraukumos, es sajutu, ka varu,” saka Dāvids.
Ceļš līdz idejas realizācijai un savai spējai to realizēt nebija ātrs un vienkāršs. Dāvids strādāja un paralēli studēja, cenšoties uzturēt dzīves ritmu, taču pandēmijas laikā kļuvis grūtāk. Nācās pieņemt lēmumu un izvirzīt prioritātes: “Es izvēlējos studijas un savas ilgtermiņa prioritātes. Tā bija apzināta izvēle par labu nākotnei, un tā rezultātā absolvēju ar izcilību”.
No studiju laikiem Dāvidam īpaši atmiņā palikušas lekcijas pie profesores, rektores Zanes Driņķes, profesores Ivetas Liniņas un lektores Ievas Bruksles uzņēmējdarbībā, mārketingā un projektu vadībā, kas bijušas ne tikai akadēmiski vērtīgas, bet arī iedvesmojošas darīt vairāk: “Pasniedzēju attieksme un vēlme iesaistīties arī ārpus lekcijām radīja sajūtu, ka viņas patiešām rūpējas par studentiem. Tas vēl spilgtāk apliecinājās pēc absolvēšanas, kad Ieva un Iveta piedalījās mūsu pirmā Kliksel.lv konceptveikala atklāšanā Valmierā, nolasot arī sveicienu no Zanes. Tas bija ne tikai aizkustinoši, bet arī apliecinājums ciešai saiknei starp augstskolu un absolventiem”.
Pārdošanas nozare Dāvidam nav pavisam sveša. Viņam šajā nozarē ir talants, kas izkopts gan dzīves laikā, gan iegūstot zināšanas: “Kad mācījos pirmajā klasē, es biju izveidojis katalogu ar “HotWheels” rotaļu mašīnām un tās arī pārdevu citiem, savukārt ārzemēs, lai piepelnītos, iegādājos salauztus velosipēdus, ko salaboju, atjaunoju un pārdevu tālāk, kas sekmējās jau ar motociklu, automašīnu, koka mēbeļu labošanu un nodošanu nākamo īpašnieku lietošanā”.
Šī pieredze deva Dāvidam izpratni par tirgu un atklāja lielu robu Baltijas reģionā – trūka uzticamas, drošas tiešsaistes platformas lietotu un atjaunotu preču tirdzniecībai. Studiju laikā Dāvids izstrādāja idejas pieteikumu platformai. Kamēr daudzi to uzskatīja par obligātu uzdevumu, viņš tam piegāju ar pilnu atdevi – piesaistīja mentorus, izstrādāja projektu, piedalījās pitch sesijās un beigās arī devās uz Barselonu, kur ieguva 3. vietu Erasmus+ Spin Teams konkursā. Šis panākums bija kā grūdiens – ideja patiešām ir realizējama.
Kliksel.lv sākotnēji tika plānota kā sludinājumu platforma, kur lietotāji varētu droši pirkt un pārdot lietotu elektrotehniku bez jebkāda starpnieka, taču laika gaitā ideja ir attīstīta un pilnveidota atbilstoši tirgum un patērētāju pieredzei, transformējot to uz B2B2C modeli.
Dāvids skaidro: “Šobrīd mēs esam kļuvuši par starpniekiem – sadarbojamies ar uzņēmumiem, kas atjauno ierīces un garantē to kvalitāti. Mēs paši tās pārbaudām, lai nodrošinātu uzticamību pircējiem. Tāpat platformā ieviesām CO₂ ietaupījuma aprēķinu – pērkot lietotu, nevis jaunu ierīci, tiek ietaupīts būtisks daudzums emisiju”.
Savukārt, lai skaidrotu patērētājam viņa ieguldījumu vides saglabāšanā, veicot savus pirkumus, platformas autori ir ieviesuši kustību, kuras ietvaros par katru pirkumu tiek iestādīts viens koks. Sadarbojoties ar starptautisku partneri, automātiski tiek uzskaitīts pirkums un pēc tam tiek iestādīts koks. Taču arī paši platformas īpašnieki iesaistās un ir iestādījuši vairāk nekā 400 egles Latvijā.
Jūlija sākumā Dāvids ir spēris vēl vienu soli pretim uzņēmuma pilnveidei un Valmierā tika atklāts pirmais Kliksel.lv konceptveikals. “Šeit norisinās ne tikai pārdošana – tā ir vide, kur var atnākt, pasēdēt, baudīt kafiju, piedalīties meistarklasēs, salabot salūzušu ierīci vai veidot savu podkāstu. Mērķis ir ne tikai pārdot, bet arī mainīt domāšanu – ka vecas lietas var atdzīvināt un dot tām otro dzīvi. Vēlamies veidot sabiedrībai aktuālu un arī videi būtisku aktivitāšu programmu, piesaistot gan dažādus ierīču meistarus demonstrācijām, kā arī dizainerus, lai iedvesmotu cilvēkus nevis iegādāties ko jaunu, bet gan radoši izmantot jau esošo,” atzīst Dāvids.
Dāvids uzsver, ka ilgtspējas jēdziens, viņaprāt, sabiedrībā vēl tiek meklēts. Vairumam prioritāte joprojām ir cena un pēc tam tikai kvalitāte, kam seko ilgtspēja. Tomēr Dāvids ir novērojis, ka cilvēki sāk interesēties, domāt, meklēt alternatīvas, īpaši, ja ilgtspēja tiek padarīta saprotama, piemēram, koka iestādīšana, kā to dara paši Kliksel.lv idejas autori.
Jaunos uzņēmējus Dāvids iedrošina sākt ar to, kas vislabāk patīk un aizrauj, pēc tam – atrast attiecīgajā sfērā kādu aktuālu problēmu, novērot to un iespējams, ka radīsies ideja kā to novērst, izveidojot to par savu biznesu. Viņš novēl jaunajiem censoņiem mēģināt tik reizes, kamēr izdodas: “Ne visi panākumi nāk uzreiz, bet neko nedarot – nekas nenotiks”, uzsver Dāvids.