- Uzņemšana
- Studentiem
- Augstskola
- Fakultātes
- Filiāles
-
Zinātne
- Kontakti
- Uzņemšana
- Studentiem
- Augstskola
- Fakultātes
- Filiāles
- Zinātne
- Kontakti
Viedokļraksti
Pilnveidotas mācībspēku prasmes darboties digitāli
Iveta Liniņa
Šobrīd nodarbības augstskolās un skolās notiek attālināti. Ja pavasarī attālinātās apmācības nāca negaidīti, tad šoreiz ir bijis laiks sagatavoties. Biznesa augstskolas Turība docētāja Iveta Liniņa norāda, ka, ievērojot noteiktus ētikas principus un uzlabojot digitālās prasmes, attālinātās studijas var būt tikpat kvalitatīvas kā klātienes.
Mainīt pieradumus internetā
Šobrīd gan studentiem, gan skolēniem, gan mācībspēkiem jau ir zināma pieredze ar attālinātajām mācībām, tāpēc ir īstais laiks padomāt par kvalitātes uzlabošanu. Sabiedrība ir pieradusi, ka internets ir vide, kurā var palikt anonīms, noslēpties, atļauties to, ko nevaram atļauties ikdienas dzīvē, tomēr attālinātajās studijās tas nav pieļaujams, tāpēc šajā procesā jāievēro vairāki ētikas principi.
Students ar segvārdu Zaķītis
Pirmkārt, gribētos aicināt visus studējošos pievērst uzmanību tam, ar kādu vārdu notiek pieslēgšanās tiešsaites nodarbībām? Augstskolas lekcija noteikti nebūs vieta, kur jāpieslēdzas ar segvārdu Zaķītis vai Kaķītis, tā vietā jālieto savs īstais vārds un uzvārds.
Atbilstošs izskats un apģērbs
Piedaloties lekcijās no mājām, nereti gribas “sagrēkot” ar ārējo izskatu vai apģērbu. Ne tikai studentiem, bet arī pasniedzējiem. Uz tiešsaistes nodarbībām, tāpat kā klātienē, vienmēr ierodos kārtīgi ģērbta – studentu to pamana, novērtē un arī paši neatļaujas piedalīties lekcijā pidžamā. Neraugoties uz to, ka lekcijas laikā katrs atrodamies savās mājās, tā ir tikšanās ar kursabiedriem un pasniedzējiem, tāpēc jāģērbjas atbilstoši. Tas palīdzēs arī noskaņoties produktīvākam darbam.
Pielāgoties jaunajam normālajam
Nodarbības laikā jāievēro tie paši principi, kas klātienē. Ja vēlies iziet, atvainojies un pabrīdini, ka ir tāda nepieciešamība. Atslēgties pēkšņi un bez brīdinājuma nav pieklājīgi nedz attiecībā pret pasniedzēju, nedz kolēģiem. Šāda veida studijas ir “jaunais normālais”, kam mums jāmācās pielāgoties.
Lai studenti neaizmieg pie saviem ekrāniem
Un jāmācās arī pasniedzējiem, ne tikai studentiem. Attālinātajā procesā nevar izmantot tos pašus materiālus un prezentācijas, ko klātienē. Ir jāpielāgojas un jāmācās, atrodot iespēju pasniegt lekcijas vielu tā, lai studenti neaizmieg pie saviem ekrāniem. Attālinātās studijas nenozīmē aizsūtīt studentiem uzdevumus e-pastā, tās prasa nopietnu un ilgstošu gatavošanos nodarbībām no pasniedzēja puses.
Pielāgojoties jaunajai situācijai, Biznesa augstskola Turība īstenoja projektu Nr. 8.2.3.0/18/A/007 “Pārvaldības uzlabošana Biznesa augstskolā Turība”., kura ietvaros notika apmācības, lai pilnveidotu mācībspēku prasmes darboties digitāli, kā arī izveidota mobilā aplikācija, kas studentiem sniedz iespēju piekļūt būtiskākajai informācijai no jebkuras vietas, ar dažiem klikšķiem telefonā.
Atgriezeniskā saite un plašas iespējas
Atbilstoši sagatavojoties, tiešsaistes nodarbībās iespējams gandrīz viss, kas klātienē, piemēram, diskusijas un grupu darbs. Studentiem var dot nedaudz laika, lai iepazītos ar tēmu, un tad sniegt iespēju izteikties visiem pēc kārtas. Patiesībā šādā veidā var saņemt daudz labāku atgriezenisko saiti, nekā klātienē, kad nereti izsakās tikai aktīvākie.
Plānojot tiešsaistes nodarbības, noteikti jāņem vērā, ka, sēžot pie ekrāniem, cilvēki nogurst ātrāk, tāpēc nodarbībās jāieplāno vairākas pauzītes, kad izlocīt kājas un atpūtināt acis.
Ilgtermiņa realitāte
Attālinātās nodarbības vai sinhronās lekcijas, kas notiek daļēji klātienē un daļēji tiešsaistē ir nākotnes realitāte ne tikai īstermiņā. Prognozēju, ka liela daļa studiju programmu nākotnē transformēsies, sniedzot iespēju teorētisko daļu apgūt attālināti, bet klātienē atstājot tikai praktiskās nodarbības, ja programmā tādas būs paredzētas. Strādājošajiem studentiem tas būs liels atvieglojums, aiztaupot jau tā trūkstošo laiku. Arī mācībspēkus aicinu uz to raudzīties pozitīvi – labāk, lai students pieslēdzas no darbavietas, nekā izlaiž lekciju laika trūkuma dēļ.