- Uzņemšana
- Studentiem
- Augstskola
- Fakultātes
- Filiāles
-
Zinātne
- Kontakti
- Uzņemšana
- Studentiem
- Augstskola
- Fakultātes
- Filiāles
- Zinātne
- Kontakti
Viedokļraksti
Droša ceļošana kā tūrisma aģentūras pakalpojums
ĒRIKS LINGEBĒRZIŅŠ
Saistībā ar pēdējā mēneša laikā izskanējušo informāciju un krāpniecisku e-pasta vēstuļu izsūtīšanu nolūkā iegūt maksājumu karšu datus, Latvijas tūrisma aģentu un operatoru asociācija (ALTA*) brīdina un atkārtoti aicina pievērst uzmanību ar ceļošanu saistītajiem drošības riskiem, tajā skaitā, arī attiecībā uz kiberdrošību, un izmantot tikai licencētu tūrisma aģentūru pakalpojumus ar mērķi mazināt risku radītās negatīvās ietekmes mazināšanu uz tūristu atpūtas un darījumu braucieniem. Viedokli pauž Biznesa augstskolas "Turība" asociētais profesors, Latvijas tūrisma aģentu un operatoru asociācijas valdes priekšsēdētājs, Latvijas viesnīcu un restorānu asociācijas valdes loceklis Dr.oec., Ēriks Lingebērziņš.
Digitālo tehnoloģiju attīstība ir ne tikai pavērusi jaunas iespējas ceļojumu organizēšanā, bet radījusi jauna veida riskus, kuru atpazīšanai un atbilstošai rīcībai ir nepieciešams pievērst pastiprinātu uzmanību. Veicot ceļojumu rezervācijas publiski pieejamās tiešsaistes platformās, tūristi visā Eiropā arvien vairāk saskaras ar riskiem saņemt viltus paziņojumus, kas šķietami saņemti saistībā ar iepriekš veiktām rezervācijām, ar prasību atkārtoti ievadīt maksājuma karšu datus. Saņemto aicinājumu saturs un forma it kā atbilst pakalpojuma sniedzēja sūtītai e-pasta vēstulei, tomēr pastāv risks, ka tā tas nav, un klients tiek pakļauts krāpnieciskam gadījumam. Tā rezultātā no klienta ne tikai tiek iegūta samaksa par šķietamu pakalpojumu, kurš netiek saņemts, bet arī sagādā nepatīkamas situācijas ierodoties galamērķī, radot negatīvu iespaidu gan par to, gan par atpūtas vai darījumu braucienu kopumā.
Lai gan drošības risinājumiem tiek pievērsta pastiprināta uzmanība un tiek īstenoti pasākumi, lai samazinātu šādu gadījumu skaitu, diemžēl, aktuālā situācija joprojām liecina par nepieciešamību pievērst nopietnāku uzmanību šim jautājumam. ALTA biedri – tūrisma aģentūras, un tajās strādājošie darbinieki nepārtraukti tiek informēti par šādiem iespējamiem gadījumiem, un viņu rīcībā ir daudz plašākas zināšanas, kas ļauj atpazīt iespējami krāpnieciskus darījumus. Lai gan tūrisma aģentūras līdz ar profesionālajām izmanto arī publiski ieejamās tiešsaistes rezervēšanas sistēmas, situācijās, kad tūrists var saskarties ar krāpnieciskiem darījumiem, tieši tūrisma aģentūra uzņemsies atbildību par risinājumu meklēšanu. Tūrisma aģentūru darbības pamatā ir uzdevums sniegt klientiem pakalpojumus, kas nodrošina tā atbilstību, mazina riskus, kas saistās ar dažādām neparedzētām situācijām, un nodrošina atbalstu gadījumos, kad tūristiem ceļojuma laikā tomēr nākas saskarties ar neparedzētām un ārkārtējām situācijām.
Ceļotāju drošība atpūtas un darījumu braucienu laikā ir viens no tūrisma aģentūru darbības pamatprincipiem, nodrošinot drošus un uzticamus pakalpojumus saviem klientiem. ALTA vērš uzmanību, ka 30 gadu darbības laikā asociācijas viena no prioritātēm ir bijušas rūpes par drošu un atbildīgu ceļošanu, kuras uzņemas licencēti tūrisma operatori un tūrisma aģentūras.
Latvijā ir izveidota sistēma, kas ļauj ikvienam klientam iepazīties ar informāciju par ceļojumu pakalpojumu organizatoru, kurš piedāvā savus pakalpojumus. Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Tūrisma aģentu un operatoru datu bāzē, ikviens var pārliecinoties, pirmkārt, par uzņēmuma licenci un, otrkārt, par klientu iemaksātās naudas drošības garantijas apdrošināšanu.